Symulacje ruchu

Symulacje ruchu drogowego

Symulacje ruchuW ostatnim czasie nastąpił w Polsce rozwój ITS – szczególnie w miastach i w większych aglomeracjach, w których transport zbiorowy jest właściwie jedyną alternatywą dla silnie zurbanizowanych centrów miast.  ITS z założenia ma zapewnić wsparcie dla pojazdów komunikacji zbiorowej – takiej jak autobusy i tramwaje – i przyspieszyć ich przejazd na trasie. Transport zbiorowy, by odniósł zakładany cel, musi być lepszy od systemu komunikacji indywidualnej – pojazdy muszą kursować regularnie, nie mogą być drogie i docierać w miejsca, do których pasażer musi dotrzeć.

Poprzez ITS najczęściej rozumie się inteligentną sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, która będzie uprzywilejowywała transport publiczny. Sposobów na priorytetowanie komunikacji zbiorowej może być wiele, począwszy od koordynacji, czyli tzw zielonej fali do priorytetu bezwzględnego. Najczęściej poszukiwany jest pewien kompromis – w mieście poruszają się i taksówki i autobusy i tramwaje i po prostu zwykłe pojazdy. W rozwiązaniu tego problemu pomaga właśnie ITS. To on zarządza priorytetem na skrzyżowaniu, decyduje o długości nadawanych sygnałów czy kolejności faz. Wszystko odbywa się przy pomocy komputerów i skomplikowanych algorytmów sterujących.

Symulacje pracy sygnalizacji świetlnej

Skomplikowane algorytmy programów sygnalizacji wymagają wcześniejszego sprawdzenia przed ich implementacją na skrzyżowaniu, również od strony ruchowej. Inteligentne systemy wprowadzane są po ty, by ruch usprawnić – warto skorzystać z nowoczesnych technik projektowania i sprawdzić jak zmiany w programach sygnalizacji wpłyną na ruch. Na rynku dostępnych jest dosyć sporo programów służących do przedstawienia symulacje ruchu drogowego. Korzystając z numerycznych modeli jazdy można odwzorować rzeczywiste zachowania kierowców i przeprowadzić symulację ruchu ulicznego wraz z programami sygnalizacji świetlnej. Zamodelować można zarówno sygnalizację stałoczasową jak i w pełni akomodacyjną czy acykliczna i sygnalizację wahadłową. Można przeprowadzić zarówno symulację pojedynczego skrzyżowania jak również skrzyżowania znajdującego się na ciągu skoordynowanym.

Wyniki

Efekty przeprowadzonych symulacji ruchu drogowego można przedstawić w postaci liczbowej np. długości kolejek pojazdów czy średnich strat czasu. Symulacje ruchu drogowego umożliwiają przetestowanie praktycznie każdego wariantu rozkładu ruchu. Można więc przeprowadzić odpowiednie testy jeszcze przed instalacją algorytmu w terenie, minimalizując tym samym ewentualne błędy skutkujące np. tworzeniem się nadmiernych kolejek pojazdów. Wyniki można również przestawić w formie 3d. Pojazdy poruszają się w sposób rzeczywisty, imitując zachowanie prawdziwych kierowców. Całą symulację można przestawić w postaci filmu, wzbogacając prezentacje o modele trójwymiarowe. Symulacje i wizualizacje ruchu stanowią doskonałe wzbogacenie każdej prezentacji.

Autostrady

Symulacje ruchu - autostradyAle symulacje ruchu drogowego to nie tylko ITS i miasto – to również drogi ekspresowej i autostrady. Przy projektowaniu geometrii i typów węzłów drogowych, przy okazji budowy dróg szybkiego ruchu i autostrad również można wykorzystać symulacje by sprawdzić czy zaproponowane rozwiązania będą zapewniać odpowiednią przepustowość. Dzięki symulacjom można określić, czy w godzinach wzmożonego ruchu, przepustowość łącznicy lub ronda okaże się wystarczająca.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Symulacje ruchu i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.